Noticies FCVH
16/02/2022
Una nova oportunitat perduda per la història del Transport: l'Ajuntament de Barcelona tanca la porta del recinte firal de Montjuïc al Museu del Transport
Barcelona, una de les ciutats capdavanteres de la industria del automòbil en el segle XX, ha rebut un cop més el rebuig dels seus dirigents amb la creació d’un museu del transport i del vehicle històric.
Marques conegudes d’automòbils com Hispano Suïssa, Elizalde, David, España i de motocicleta com Montesa, Ossa, Bultaco, entre moltes d’altres, admirades i reconegudes arreu del món per les seva qualitat i tècnica, estan desapareixent de la memòria de la ciutat.
Ja que les Administracions catalanes rebutgen un cop més la creació d’un espai museu per gaudir de la història i la preservació del patrimoni industrial automobilístic.
El Museu del Transport s’ha quedat sense el recinte firal de Montjuïc davant la negativa de l’Ajuntament de Barcelona a cedir aquest espai. Totes les entitats relacionades amb la història de l'automòbil moltes d’elles associades a la Federació Catalana de Vehicles Històrics s’han quedat desil·lusionats i tristos i denuncien la poca sensibilitat que les Administracions tenen per la història de la tècnica.
Es tracta d’un desig que s’ha posat moltes vegades sobre la taula de les institucions i que, en aquest cas s’ha desestimat per una qüestió d’espai, tal i com assegura la tinenta d’alcaldia d’Urbanismes i Infraestructures, Janet Sanz.
“No diríem que ha estat una qüestió d’espai sinó de falta de sensibilitat i menyspreu per el món de l'automòbil”, assegura el President de la Federació Catalana de Vehicles Històrics.
Fa més de mig segle que els defensors del patrimoni del transport demanen a l'Ajuntament la creació de un Museu del Transport de Catalunya que reculli la història del vehicles que han fet possible la mobilitat de les persones en totes les seves modalitats.
En el primer Rally de Barcelona-Sitges de l’any 1959 ja es va demanar al Alcalde Porcioles la creació d’un museu d’aquesta categoria . Al voltant dels anys 90, quan es va deixar sense ús la Estació de França, es va proposar per part de les Entitats relacionades i de la pròpia Generalitat encabir en aquesta estació el museu del transport i dels vehicles històrics.
L’il·lustre enginyer de Camins, Albert Serratosa, President en aquell temps de la Escuderia Hispano Suïssa i un gran urbanista va ser l’impulsor d’aquesta iniciativa que va topar un cop més amb la poca sensibilitat de les Administracions, l’Estat i l’Ajuntament, ja que la Generalitat aquells anys recolzava totalment la iniciativa.
Un dels promotors d’aquesta iniciativa actual del museu del transport com és el publicitari Xavier Ragull, assegura que, “tal com està la ciutat, aquest era un dels últims espais que ens quedaven“.
A diferència de Barcelona, altres capitals com Londres, París i Madrid o ciutats com Stuttgart i Lucerna, sí que han apostat per donar un espai al patrimoni del Transport i de la Mobilitat.
Totes aquestes ciutats compten amb un espai dedicat al Museu del Transport on cada any reben milers de visitants interessats en conèixer la perspectiva històrica de la ciutat amb el transport i la seva industria del automòbil.
Josep-Narcís Arderiu. President de la Federació Catalana de Vehicles Històrics, afirma que “no és cap novetat la poca sensibilitat que demostra aquest Ajuntament i, en concret l’equip de l’actual Alcaldessa Colau, amb un patrimoni històric tant important per la ciutat com és la història de la mobilitat de les persones ja sigui en vehicle privat com públic”.
Comptar amb un recinte firal com el de Montjuïc hauria servit per mostrar la nostra història automobilística amb la possibilitat d’importants i destacades peces de vehicles antics de particulars i dels públics que, en aquests moments, estan ubicats a les cotxeres de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) del Triangle Ferroviari.
Un cop més, els actuals dirigents polítics de l’Ajuntament de Barcelona continuen demostrant la poca sensibilitat i estima cap a la conservació d’un patrimoni històric tant important per la ciutat com és el la història de la mobilitat dels ciutadans i els vehicles que l’han fet possible.
Des de la Federació Catalana de Vehicles Històrics, “demanem que les Institucions del País reflexionin sobre la seva sensibilitat i la seva empatia envers a la vinculació històrica del motor amb la ciutat Barcelona i entre tots treballem per aconseguir situar l’àmbit automobilístic en el lloc que es mereix”.
Marques conegudes d’automòbils com Hispano Suïssa, Elizalde, David, España i de motocicleta com Montesa, Ossa, Bultaco, entre moltes d’altres, admirades i reconegudes arreu del món per les seva qualitat i tècnica, estan desapareixent de la memòria de la ciutat.
Ja que les Administracions catalanes rebutgen un cop més la creació d’un espai museu per gaudir de la història i la preservació del patrimoni industrial automobilístic.
El Museu del Transport s’ha quedat sense el recinte firal de Montjuïc davant la negativa de l’Ajuntament de Barcelona a cedir aquest espai. Totes les entitats relacionades amb la història de l'automòbil moltes d’elles associades a la Federació Catalana de Vehicles Històrics s’han quedat desil·lusionats i tristos i denuncien la poca sensibilitat que les Administracions tenen per la història de la tècnica.
Es tracta d’un desig que s’ha posat moltes vegades sobre la taula de les institucions i que, en aquest cas s’ha desestimat per una qüestió d’espai, tal i com assegura la tinenta d’alcaldia d’Urbanismes i Infraestructures, Janet Sanz.
“No diríem que ha estat una qüestió d’espai sinó de falta de sensibilitat i menyspreu per el món de l'automòbil”, assegura el President de la Federació Catalana de Vehicles Històrics.
Fa més de mig segle que els defensors del patrimoni del transport demanen a l'Ajuntament la creació de un Museu del Transport de Catalunya que reculli la història del vehicles que han fet possible la mobilitat de les persones en totes les seves modalitats.
En el primer Rally de Barcelona-Sitges de l’any 1959 ja es va demanar al Alcalde Porcioles la creació d’un museu d’aquesta categoria . Al voltant dels anys 90, quan es va deixar sense ús la Estació de França, es va proposar per part de les Entitats relacionades i de la pròpia Generalitat encabir en aquesta estació el museu del transport i dels vehicles històrics.
L’il·lustre enginyer de Camins, Albert Serratosa, President en aquell temps de la Escuderia Hispano Suïssa i un gran urbanista va ser l’impulsor d’aquesta iniciativa que va topar un cop més amb la poca sensibilitat de les Administracions, l’Estat i l’Ajuntament, ja que la Generalitat aquells anys recolzava totalment la iniciativa.
Un dels promotors d’aquesta iniciativa actual del museu del transport com és el publicitari Xavier Ragull, assegura que, “tal com està la ciutat, aquest era un dels últims espais que ens quedaven“.
A diferència de Barcelona, altres capitals com Londres, París i Madrid o ciutats com Stuttgart i Lucerna, sí que han apostat per donar un espai al patrimoni del Transport i de la Mobilitat.
Totes aquestes ciutats compten amb un espai dedicat al Museu del Transport on cada any reben milers de visitants interessats en conèixer la perspectiva històrica de la ciutat amb el transport i la seva industria del automòbil.
Josep-Narcís Arderiu. President de la Federació Catalana de Vehicles Històrics, afirma que “no és cap novetat la poca sensibilitat que demostra aquest Ajuntament i, en concret l’equip de l’actual Alcaldessa Colau, amb un patrimoni històric tant important per la ciutat com és la història de la mobilitat de les persones ja sigui en vehicle privat com públic”.
Comptar amb un recinte firal com el de Montjuïc hauria servit per mostrar la nostra història automobilística amb la possibilitat d’importants i destacades peces de vehicles antics de particulars i dels públics que, en aquests moments, estan ubicats a les cotxeres de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) del Triangle Ferroviari.
Un cop més, els actuals dirigents polítics de l’Ajuntament de Barcelona continuen demostrant la poca sensibilitat i estima cap a la conservació d’un patrimoni històric tant important per la ciutat com és el la història de la mobilitat dels ciutadans i els vehicles que l’han fet possible.
Des de la Federació Catalana de Vehicles Històrics, “demanem que les Institucions del País reflexionin sobre la seva sensibilitat i la seva empatia envers a la vinculació històrica del motor amb la ciutat Barcelona i entre tots treballem per aconseguir situar l’àmbit automobilístic en el lloc que es mereix”.