20 de nov.
21 de nov.

Club Vehicles Històrics de LLeida



LLEIDA RETRO 2021

20 i 21 de Novembre, Fira de Lleida.

VIST DES DE DALT

Lleida Retro, un nou referent

Aquest passat cap de setmana el recinte de Fira de Lleida ha vist celebrar-se el Lleidantic (Saló d'Antiquaris i Brocanters de Lleida), la Fira del Disc (mercat de venda i intercanvi de vinils, cd's...) i el Lleida Retro (exposició de vehicles clàssics). De les dues primeres, a més de poder trobar-se en la d’antiguitats tota classe de material antic, també serveix perquè artistes locals puguin exhibir i vendre obres seves. De la Fira del Disc -que recull el testimoni de la que s'organitzava anys enrere dintre la capital- serveix per reunir fans d'aquests tipus de peces de reproducció de temes musicals passats, i també de col·leccionistes de les mateixes.

De Lleida Retro, més que una fira pròpiament dita, és un espai d'exposició de joies rodants. En la part central del pavelló 3 de la Fira s'hi han exposat autèntiques relíquies històriques que transitaven per les nostres carreteres i ciutats anys enrere. Han estat motos, cotxes, furgonetes, autocars, camions o tractors els autèntics protagonistes. Lleida Retro no permet comprar, però si gaudir d'uns vehicles que són propietat de diversos particulars lleidatans i que es troben tots sota el paraigua del Club de Vehicles Històrics de Lleida. Alguns dels vehicles exposats són autèntics valors històrics que només hem pogut gaudir en alguna foto i que rarament hem pogut tenir el plaer de contemplar-los físicament (sigui en museus o en concentracions). L'edició d'aquest any, recuperada després del parèntesi pandèmic, ha permès que sigui la de major valor i nombre de vehicles exposats. La que durant els darrers anys era una fira molt propera i feta amb molta humilitat, actualment s'ha convertit en un referent en el calendari del motor històric nacional. El passat cap de setmana, tot aquell que es va apropar al certamen, va poder gaudir d'un nostàlgic passeig gràcies a una interessant col·lecció de vehicles. Gran part d'aquesta gesta és gràcies al matrimoni format pel Toni Pomés i la Maria Jesús Freixa (que presideix el club lleidatà), i per la resta de companys de la Junta del Club de Vehicles Històrics. Ells en són l'autèntica alma mater de la Fira i veritables motors del Club. Des del 2006 (any de la primera Lleida Retro) que edició rere edició han buscat que la mostra fos variada i representativa, i que anualment recordés alguna efemèride vinculada amb el món del motor. Quan una fira s'organitza amb il·lusió i passió, i no per obtenir uns resultats econòmics, s'aconsegueix que es reculli un gran prestigi i repercussió. Això és el que ha passat enguany, transportant-nos a múltiples espais i repassant la història de l'automoció d'una manera molt cuidada i curosa. Al llarg de les 60 peces exposades, es va poder homenatjar els setanta-cinc anys de la Vespa (amb una concentració el diumenge al matí), es va reunir una dotzena de motos clàssiques amb matrícula de Lleida (en destacaven una Ariel del 1930 i una Sanglas del 1967 com les que tenien els cossos policials de l'Estat). Quant a cotxes, la mostra posà èmfasis en els seixanta anys del Renault 4L i també en els vehicles lleidatans que durant deu ays varen participar al Ral·li de Montecarlo. També cal citar l'estand d'en Rafael Roig, lleidatà propietari de “Restaura la Moto”, que és l'únic artesà català que permet tornar a donar vida a motocicletes en desús, on va exposar 12 restauracions fetes per ell els darrers mesos.

Vist des de dalt, del Lleida Retro en podem extreure dues apreciacions. La primera és que per culpa de l'inexplicable i prohibitiu impost sobre les emissions de CO₂ que la Generalitat ha gravat als vehicles (i que els vehicles clàssics se'n poden lliurar via procediment burocràtic) ha permès al club de vehicles històrics lleidatà poder tenir coneixement de moltes peces propietat de particulars de casa nostra i que no estaven a llum pública, poder-les censar i de retruc exposar-les a la passada Fira. I en segon lloc, que Lleida necessita un nou espai Firal, adaptat al segle XXI, i que permeti que tot expositor i tot visitant de fora gaudeixi de les oportunitats que brinda la primera ciutat firal de Catalunya (després de Barcelona és clar). Desitjo que no sigui així, però el fet de tenir el pavelló 4 ocupat per a usos socials fins al pròxim mes d'abril, no hauria de repercutir negativament en les oportunitats que tot certamen firal hauria de tenir. Ara que a poc a poc anem tornant a la normalitat i que el calendari de fires recuperarà Cucalocum, Petitalia o Lleida ExpoTren, no hauríem de tenir per culpa d'aquesta ocupació, una reducció de prestacions i una disminució del prestigi que ha obtingut Fira de Lleida durant els darrers anys; i com no, continuar amb la recerca de noves ubicacions per obtenir un sòlid futur en quant a organitzacions firals.

(Redacció del Sr. Marc Ceron, associat del Club de Vehicles Històrics de Lleida)


Vídeo 1     Vídeo 2 

Afegeix al calendari